Bir sınava girmeden önce sınavı başarıp başaramayacağınız kaygısı beyninizi aşırı meşgul ediyorsa, yoğun bir kaygı hissediyorsanız, bu kaygı günlük yaşantınızı etkiliyorsa, uykunuzu, yeme içmenizi etkiliyorsa sınav kaygısına adaysınız demektir.
Sınav yaklaştıkça uyku tutmuyor, sınava girerken eliniz ayağınız titreyip soğuk terler dökmeye başlıyorsanız, bir de sınavda beyniniz zonkluyorsa ve soruları heyecandan okuyamıyorsanız yoğun bir sınav kaygınız var demektir.
"Normal düzeyde bir sınav kaygısı DOĞALDIR, hatta FAYDALIDIR.
– Aşırı (şiddetli) kaygı, öğrenmeyi ve hatırlamayı ZORLAŞTIRIR.
– Hiç kaygısızlık veya çok düşük düzeydeki kaygı MOTİVASYONU DÜŞÜRÜR.
SINAV KAYGISININ BELİRTİLERİ
1.Fizyolojik; kalp atışlarının ve solunumun hızlanması, terleme, titreme, ateş basması, kaslarda gerginlik, baş ağrısı ve dönmesi, kusma, ishal, sık idrara çıkma vb. sindirim problemleri, konsantrasyon bozuklukları
2.Duygusal; korku, karamsarlık, gerginlik, sinirlilik, panik, heyecan, endişe
3.Davranışsal; ders çalışmayı ertelemek, ders çalışmaktan kaçmak, ders çalışmayı bırakmak, sınavlara girmemek, sınavları yarıda bırakmak
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ
1.Aile tutumları (Çocuktan yüksek başarı beklentileri)
2.Kişilik özellikleri (Kişinin rekabetçi, takıntılı olması)
3.Sosyal nedenler (Çevrenin yanlış tutumları; kıyas, takdir etmeme)
4.Bilgi ihtiyaçları (Doğru yöntemler ile çalışmama; tekrar etmeme)
5.Zihinsel faktörler (Ne yaparsam yapayım başarısız olacağım)
SINAV KAYGISIYLA BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ
1.Sınavdan önce;
2.Sınav esnasında;
KAYGIYI AZALTMAK İÇİN BİRÇOK RAHATLAMA VE GEVŞEME TEKNİĞİ GELİŞTİRİLMİŞTİR.
BUNLARDAN UYGULAMASI EN KOLAYI:
NEFES EGZERSİZLERİ
Doğru nefes almak; damarları genişleterek kanın dolayısıyla oksijenin vücudun en uç noktalarına kadar ulaşmasını sağlar.
UNUTMAYIN Kİ;
"İyi bir nefes ağır, derin ve sessiz olandır".
1.AŞAMA; Sağ avucunuzu göbeğinizin hemen altına, sol elinizi ise göğsünüzün üstüne koyun ve gözlerinizi kapatın.
2.AŞAMA; Ciğerlerinizi iyice boşaltın. Bunu yaparken ciğerlerinizi zorlamayın, nefesi itmeden kendiliğinden çıkarın.
3.AŞAMA; Ciğer kapasitenizi, hayali olarak ikiye bölün ve "biir", "ikii" diye içinizden sayarak ciğerlerinizin bütününü doldurun.
4.AŞAMA; Kısa bir süre bekleyin.
5.AŞAMA; "Biir", "ikii" diye sayarak nefesinizi aldığınızın iki katı sürede boşaltın.
Ve bunu 2-3 defa daha tekrarlayın.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
"Bilgi insanı şüpheden, iyilik acı çekmekten, kararlı olmak korkudan kurtarır." Konfüçyüs
Verimli ders çalışma yöntemlerinin uygulanması kişinin;
KAYGISINI AZALTARAK BAŞARIYA ULAŞTIRIR
Dikkati yoğunlaştırmak için öneriler;
Zamanı planlama konusunda öneriler;
Öncelikle zamanınızı çalışma-eğlenme-dinlenme şeklinde üçe bölün ve;
Arkadaşlarınıza "HAYIR" demekten çekinmeyin.
Not Tutma
Verimli ders çalışmanın önemli şartlarından biridir. Derslerde not tutan öğrenci dikkatini anlatılan konuya odaklar dolayısıyla daha sonraki çalışmasında konuya yabancı olmaz.
Not tutan öğrenci için öğrenilecek bilgilerin zorluk düzeyi azalır, öğrencinin öğrenmesi kolaylaşır. Not tutmak, unutmayı da engeller. Başarılı olmak için düzenli not tutulmalıdır.
Not tutarken;
Özet Çıkarma
Özet çıkarma kişinin ne öğrendiğini kendi cümleleriyle ifade etmesidir. Dolayısıyla bilgiler pekişir ve unutma azalır. Burada metnin ana düşüncesini ve bazı önemli bilgileri gözden kaçırmamak gerekir.
Tekrar Etme
Öğrenilen bilgiler zamanla unutulabilir. Unutmayı önlemenin iki yolu vardır.
Tekrar edilen bilgiler, öğrencinin sınavlara her an hazır olmasını sağlar ve sınav kaygılarını en aza indirir.
VERİMLİ ÇALIŞMAYI ENGELLEYEN FAKTÖRLER
Kaynak: www.rehberlikservisim.com